tirsdag 14. juni 2011

Focaccia som i Italia


Deilig sommermat. I Norge også.

Focacia er perfekt sommermat. Den kan fylles med alt mulig. (Det vil si, ikke noe søtt. Der går grensa. Syltetøy går jo ikke.) Men alt av skinker, spekemat, sjømat, oster og ulike salater og grønnsaker. Den salte overflaten gjør focaccia til et førstevalg når det er varmt.

 En av de beste focaccia-kombinasjonenene jeg har smakt var på ferie i Italia for noen år tilbake. På den varmeste dagen av alle, dro vi til Viareggio for å bade.

Dehydrert, solbrent og utsultet etter mange timer i solen, gikk jeg til nærmeste strandbar og ba om en sandwich og en cola. Noen minutter seinere satte kelneren fra seg en drømmefocacia på plastbordet. Den var sprø og salt på toppen og fylt med mascarpone-ost, parmaskinke og pepperaktige ruccola-blader. Brødet var dessuten lett skjerpet i en varm panne før servering, slik at skorpen ble sprø og litt oljeaktig. Enkelt, men genialt. Det kunne ikke smakt meg bedre.

Her hjemme har jeg laget denne varianten flere ganger, men jukset litt med fyllet.
I stedet for mascarponeost, bruker jeg kremost naturell fra Tine. Parma bytter jeg ut med Stranda (-skinke), og oppå toppen ruccola og noen tomater.
Da blir det foccaccia som i Møre og Romsdal, men den smaker slett ikke verst den heller.

Ingen kommentarer: