onsdag 11. mai 2011

Et fransk sidesprang

Bonjour! Skal det være en fransk frokost?

Oops. Tatt på fersken med fransk frokost.


Ikke et vondt ord om grovskiver med skinke og ost, melk og kornblanding. Men innimellom er det deilig med en annerledes start på dagen, med skikkelig høy GI. Du kan for eksempel ta en fransk vri.

Til hverdags er den franske frokosten Le petit déjeuner en heller stusselig sak med en liten brødskive med syltetøy, smør og en kjapp kaffe. Men i helgene – åååh…. Da velger franskmenn croissanter eller pain au chocolat; luftige bakverk av wienerdeig, med lag på lag av tynne og sprø gylne flak som knaser lett når du tygger.

C'est bon!

Croissantene på Fole godt er bakt med smør (croissant au beurre), noe som er lett å kjenne på smaken. Jeg må ha på litt syltetøy og et lag med smør, selv om det mildt sagt er smør på flesk. Pain au chocolat (som betyr brød med sjokolade) er søt nok i seg selv, og bare nydelig sammen med kaffe.
Balanser alt med en americano eller cafe au lait, eller en deilig varm sjokolade. Voilà, frokosten er servert! Nyt den mens du prøver å komme på alle de franske ordene du kan.

Jeg sier ikke at det er spesielt sunt, men godt er det i hvert fall. Dette er min guilty pleasure, hva er din?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsker Fole Godt som har en fantastisk atmosfære og deilig kaffe og bakverk. Men croissantene deres skuffer veldig, de er tunge med et rått preg. En croissant skal være luftig og lett, så den bør dere jobbe med for å få perfekt. Ellers så smaker alt det andre dere byr på veldig godt!

Fole godt sa...

Hei og takk for tilbakemelding, både ros og ris!

Jeg skal melde tilbake til rette vedkommende! Jeg er enig - croissantene bør være lette og luftige (slik den jeg spiste på bildet fra Fole godt). 
Hilsen Kristin V.

Fole godt sa...

Hei og takk for tilbakemelding, både ros og ris! Jeg skal melde tilbake til rette vedkommende! Jeg er enig - croissantene bør være lette og luftige (slik den jeg spiste på bildet fra Fole godt). 


Hilsen Kristin V