tirsdag 3. mai 2011

Den vakreste teen i verden

Et engelsk kjøkken dekorert med Kusmi-te. Stylet av Selina Lake, Livingetc.

Du har kanskje lagt merke til den allerede, den lille fargerike blikkboksen med te fra Kusmi. Den står der i hyllene på Fole godt og kaster glans. De siste årene har Kusmi-teen dukket opp ’alle steder’, i Elle, Vogue, i interiørmagasiner og interiørblogger. Annen hvert shabby chic-kjøkken styles med Kusmi-te. Det er noe med den lille boksen som passer inn i alle nye interiør-trender enten de heter shabby-chic, industrial-chic, maksimalisme eller vintage. Et interiør som sier: ’Jeg samler på gamle ting som ser litt tilfeldige og slitte ut, men som egentlige er svært utstudert, nøye sammensatt og rådyre.’

På bloggen Kjøkkentjeneste brukes Kusmi som urtepotte.


Teen har rett og slett blitt et motefenomen takket være den rustikke emballasjen. Det artige er at designet ikke er et nytt motepåfunn, men i mange tilfeller er like gammelt som teselskapet selv, det vil si rundt 140 år. Flere av teboksene har den originale og opprinnelige Kusmi-innpakningen (selv om jeg antar at trykket og boksen er laget i våre dager).

Historien om Kusmi strekker seg nemlig tilbake til 1867 i St. Petersburg i Russland, da bondegutten og løpergutten Pavel Michailovitch Kousmichoff får et tehus i bryllupsgave av sin arbeidsgiver, et større tekompani. Etter dette fortsetter han for seg selv, og innen 1901 er Kusmi-te blant de tre største i landet med 11 tehus. Pavel får seg familie og barn som han dedikerer teblandinger til, og Kusmi får avleggere i Europa. Med revolusjonen og tsarens fall i 1917, flykter Kousmichoff-familien til Paris og bosetter seg der. Det kommer nye kontor i New York, Konstantinopel, Hamburg og Berlin. I dag er selskapet kjøpt opp, men selskapet holder på navnet, stilen og kvaliteten, i følge web-sidene.

Kusmi-te som poserer på Fole Godt. (Foto: Bente Sellevoll)


For ordens skyld: Kusmi-te er mer enn en lekker boks eller en gammel romantisk historie.  Det er kvalitetste, og det er lett å kjenne forskjell fra pakken du kjøper på Rema. Kusmi  har både sort, hvit og grønn te med eller uten smakstilsetninger. Blandingene har eksotiske navn som vitner om russisk storhetstid. ’Får vi by på en Prince Wladimir, Anastasia, eller en Imperial label’? Min favoritt på Fole godt er Kashmir-tchai. Den kan du få som Chai-latte om du vil, men jeg tar den bar. Men helt ærlig, jeg kjøper teen fordi jeg vil ha boksen. 

1 kommentar:

Aina sa...

Anastasia er bare den beste.... Har en boks hjemme, en på hytta og en i crew-bagen....;) I like!!! Gleder meg til neste gang jeg kan dumpe ned i sofaen på "Fole godt"....